Skialpový výstup na Elbrus a naša aklimatizácia

Potom, čo sme úspešne nalodení v Gruzínsku a dali sme naše aklimatizačné maximum v Gruzínsku pod vrchom Kazbek vo výške 4700 m.n.m. odchádzame autom smer Rusko a to na kopec Elbrus.

Odchádzame z Gruzínska smer Azau v Rusku rovno pod Elbrusom/ kaukaz

Vstup do Ruska z Gruzínska

Víza do Ruska sú nutnosťou pre Slovensko.

Tip: 1Mb internetových dát stojí okolo 9 eur. Ak by ste si našli čas, podľa mňa sa oplatí si zohnať ruskú simku. Z našej simky je poslaná a prijatá SMS správa za 50 centov.

Odvoz: ten nám opäť vybavili kamaráti z Mountain freaks s lokálnym človekom, ktorý má rodinu v Rusku a tak smie prekračovať hranice. (Všeobecne je veľmi ťažké pre gruzíncov prekračovať hranice).

V tomto aute to bude ešte na pár hodín, smer Azau pod Elbrus/ kaukaz

Po maximálne dvoch hodinách jazdy gruzínskymi divokými cestami, stretávame množstvo ruských kamiónov než dôjdeme na hranicu s Ruskom. Začína to tu byť všetko veľkolepé. Na hranici sa celá tá rýchlosť poriadne spomalí a my sledujeme, že Rusi to tu riadne kontrolujú.

Pomaličky vchádzame ku kontrolnej búdke, kde musíme vystúpiť z auta a každý po jednom osobitne a vkľude predstúpiť pred pána colníka, dať si dole šiltovku a byť manuálne/ vizuálne skontrolovaní, či všetko sedí s našim pasom. Pán nám povie, aby sme počkali a naše pasy nám už ale nevráti.

Z Gruzínska do Ruska to jednoducho nejde rýchlo

Takto nás pošlú s autom za roh, kde nám nič viac nepovedia a už len čakáme v pohraničnej zóne, čo bude ďalej.  Je dosť zaujímave, aká veľká kombinácia národností je súčasťou Ruska. Po asi 2,5 hodinách, keď sme už všetci zaspali v dodávke príde k nám pán v civile, spýta sa kto vie najlepšie po rusky a odvedie jedného z nás, aby ho trošku povypočúval. Takto je kamoš preč ďalších asi 20 minút a potom konečne príde pán v civile opäť k nám s tým, že môžeme ísť ďalej a dokonca aj pasy nám vrátili.

Takto pokračujeme rozsiahlou krajinou po značne lepších cestách, ako išli z dedinky Stepantsminda po ruské hranice.  Rusko je obrovská zem a všade cítiť jej veľkoleposť.

Úspešne sme prešli do Ruska druhá časť výpravy sa začala/ Rusko

Sú tu veľké steny pri ceste, kde by boli na Slovensku hneď z toho lezecké oblasti od 3-5 lanových dĺžok. Lezecká časť našej posádky na to len s nemým úžasom kuká.

Po ceste sa zastavíme v jednom meste, kde si odskočíme na jedlo do lokálneho malého fastfoodu. Vyzerá to tu ako u prastarej babky v kuchyni, ktorá varí za gumenou záclonou a rozmer tohto mieste je asi 8*5 m2. Pivo si smieme k obedu doniesť z vonkajšieho bufetíku, kde nám však povedia, že alkohol sa tu nesmie prenášať nekrytý, a to dokonca ani neotvorený, inak hrozia pokutky, tak si ho na ten kúsok schovávame.

Pokračujeme cestou do našej ruskej destinácie menom Azau. Cestou vidíme teda poriadny zážitok. Tento ale nechám na moje YouTube rozprávanie. Prídeme do Azau, rozlúčime sa s vodičom (hovoril len gruzínsky a rusky) a zahlásime sa v hoteli Alpina.

Dedinka Azau, ubytovanie, ceny a možnosti požičania výstroje

Registrovali sme sa na miestnej pošte v Terskole, že v ktorej časti Ruska sa nachádzame..a aj to na hranici nepotrebovali keďže sme boli do siedmych dni… (Cipe 11.6.2018)

Stravu máme každé ráno v našom hoteli, raňajky sú celkom výdatne. Raz sa nám stalo, že Cipe objavil plieseň na pečive, ale ináč dobrá praženica, dobré čerstvo pečené pečivo, čaj, pečené sladké koláče a obdobné veci. Viď foto.ranajky v alpina hoteli V dedinke je obchodík, kde môžete platiť aj kartou čo odporúčam a vyššie pri lanovke je aj outdoorový obchod na takej rovine akú som nevidel v celom Česku a Slovensku. Viete tu kúpiť všetko na svoje aktivity v horách a viete si tu aj požičať vysokohorské topánky, skelety, prilby sedáky atď.

V tomto obchode vedia veľmi dobre po anglicky.

Elbrus a reštaurácie a kde sa dá najesť pod kopcom

Pokiaľ neviete po rusky, tak sa budete dohadovať rukami a nohami, a pokiaľ budete vegetariáni, tak máte ozaj problém bez ruštiny. Je tam však blízko lanovky jedna reštaurácia a volá sa FREE RIDE. Tu majú aj anglický preklad svojej menu ponuky. Dobré pivo a môžem povedať, že aj chutné bezmäsité jedlo. Chalani, ktorí jedli mäso si tiež pochvaľovali. Cenovo vychádzalo jedno pivo asi 1euro a viac.

Dobre sa najete v reštaurácii Freeride, maajú tu preložené Menu do angličtiny/ Rusko, Azau
Pivo je tu úplne super, hľadajte v dedinke Azau nefiltrované pivá

V reštauráciach, ktoré sú hneď vedľa je však lepšie pivo, hlavne si dajte nefiltrované a ceny sú tu tiež veľmi prijateľné. Zaplatíte tu menej, ako keď konzumujete u nás, pre predstavu v tejto dedinke zaplatíte asi štyria s pivami to, čo u nás dvaja bez pív :D. Super, mne sa to veľmi páčilo. Nato, že sme boli pod kopcom Elbrus, tak super ceny.

Elbrus a aklimatizácia v jeho blízkosti

Na druhý deň si kúpime lístok a z výšky 2300 m.n.m sa necháme vyviesť do výšky 3800 m.n.m., kde konči lanovka. Chalani sa idú lyžovať dole po ľadovci a ja idem šlapť hore na skialpoch. Mne výška až tak nesedí, takže sa snažím v zdravej miere ísť nazbierať ďalšie výškové metre. Takýmto spôsobom si vyšliapem do výšky 4500 m.n.m. Cestou hore stretnem 3 ruských vojakov v civile ako si tam v topánočkach a kecáme, že sa trošku aklimatizujem, poznajú Slovensko.

Aklimatizácia pod Elbrusom
Výška cca 4200 m.n.m pod Elbrusom/ Kaukaz

Nič si nerozumieme, lebo po anglicky nevedia, iba cez google translator kecáme a smejeme sa, lebo sme vypečení z výšky. Chalani teda ostávaju vo výške 4200 a ja pokračujem ešte vyššie ešte do 4500 m.n.m. S mojimi chalanmi som dohodnutý stretnúť sa na konci lanovky o dve hodky.

Aklimatizácia na Elbruse pred výstupom na vrchol

Takto spolu zlyžujeme ešte nižšie o jednu zástavku lanovky a naskočíme na ňu, aby sme zišli dole do dedinky Azau, kde prespíme ďalšiu noc.

Ubytovanie na Elbruse v bunke Maria Shelter 4100 m.n.m.

Tip: V hoteli Alpina nám dovolia použiť jednu izbu, kde si necháme materiál, ktorý nám netreba počas nášho pobytu hore na horskej chate ala unimobunke.

Tip2: Recepčný z hotelu Alpina zavolal hore do bunky, kde máme spať vo výške 4100 m.n.m. našej kontaktnej osobe a správcovi  unimobunkového komplexu Maria Shelter Kosťovi. Oznámi nám, že nás to bude stáť 700 rubľov/osoba/noc.

Tip3: Určite si sem vezmite karty alebo nejakú spolopčenskú hru a super padne aj malá knižka na čítanie.

Tip4: Bude vám tu stačiť spacák do 0 °C.

Pred obedom nás už urguje recepčný, že Kosťa, správca našej bunky, avizoval telefonicky, že sa má zmeniť počasie a nech si švihneme, Dohodneme sa, cez recepčného, že hore výjdeme okolo 14:30. Cestou na lanovku si ešte kúpime pár drobností v obchodíku a od hotelu sme pešo na lanovke asi za 7 minút.

Obojsmerný lístok nás stojí 1200 rubľov (18 eur). Bankomat je hneď vedľa lanovky v outdoorovom obchodíku. Hore treba platiť cashom. Lanovkou hore výjdeme asi za 20 minút, počasie sa jemne kazí a začíname šlapať napakovaní na 2-3 dni.

Bankomat umiestnený hneď vedľa lanovky v oputdoor shope

V tejto výške od 3800 m.n.m do 4100 m.n.m sa mi už dobre šlape a tak trošku predbehnem chalanov a porobím fotky zpredu.

Chalani šlapú na skialpoch smerom na Maria Shelter pod Elbrusom

Prídem na bunku, o chvíľu sa tam ukáže Kosťa, poviem, že to sme my slováci a že chalani ešte šlapú hore. O chvíľu prídi chalani, Kosťa nám ukáže bombu na plyn, dvojplatničku na varenie a povie, že voda sa robí samozrejme zo snehu. Má tam všetky potrebné hrnce na to a ukáže nám miesto na spanie.

Možnosti na MAria shelter bez elektriny/ Elbrus

Teplota na chatke je po noci ráno cca 8 ° C, a keď si tu varíme o 100/6, tak máme bežne počas dňa 18 °C.

Elektrina na Maria Shelter

Elektrina tu nie je a ani sa tu nekúri. Na to mi padne vhod moja powerbanka, s ktorou som rátal, že pri kapacite 10000mAh si budem môcť nabíjať 2x hodinky, telefón a foťák. Väčšinu fotiek aj tak robím na telefón. Chcel som zobrať hore aj druhú powerbanku so solárnym panelom v sebe, ale bola výrazne ťažšia ako tá prvá a chalani vraveli, že im ju nebude treba, takže ju nechávame dole. Kto však máte ľahký solárny panel a budete tam  2 – 3 dni, oplatí sa ho vziať, keď tam pečie slnko, tak nabijete aj slona :D.

Na Maria shelter využívam powerbanku na nabíjanie hodiniek a elektroniky
Na Maria shelter využívam powerbanku Xtorm Xtreme Al 240 (IP66) 1000mAH  na nabíjanie hodiniek a elektroniky

Prvá noc na Maria Shelter

Aklimatizovaní sme už asi celkom dobre, napriek tomu dávam počas ležania 18 normálnych nádychov a 2 hlboké. Spí sa mi zle, lebo som udýchaný. Takto nejako nadránom zaspím aspoň na chvíľu.

Maria Shelter unimobunka
Pod Elbrusom na KAukaze sa aklimatizujeme na skialpoch
Yshu Chinesse machine na aklimatizačke pod Elbrusom

Ráno si všetko varíme, raňajky máme fajné, porobíme si aj čaj a ideme na prvá výlet od Maria Shelter smerom na Pastuchové skaly. Deň je krásny, valíme si to na skialpoch, stretávame tu aj našich susedov belgičana Bruna a Číňanku Yshu. Vladino si to valí hore celkom rýchlo, má svoj deň, ja sa dnes dosť trápim a chalani idú za nami. Vyjdem na hranicu Pastuchových skál, slnko riadne pečie z každej strany a nútim sa piť, lebo sa mi vôbec nechce a nemám potrebu. Od Pastuchových skál cca 4500 m.n.m chcem ísť ešte vyššie aspoň kúsok. Dnes to vyzerá, že by sme to fukli do 5000m.n.m. Chalani ostávajú dole v 4500m.n.m, ja idem asi do 4700 m.n.m a vladino asi do 4950 m.n.m. Videl už orientačný bod starý ratrak.

Chvíľu si oddýchnem, ponúknem okoloidúcich ľudí čajom, akurát zlyžuje ku mne Vladino. Nahodím lyže na nohy a valíme dole. Super lyžovačka, super počasie a super sneh. Všetci sme euforickí a za pár minútiek doslova sme dole, to čo sme šlapali takmer 3 hodiny.

Na dnes sa už počasie pokazilo, ide sa dole z 4500 m.n.m pod Elbrusom
Na dnes sa už počasie pokazilo, ide sa dole z 4500 m.n.m/ Lyže Hagan Ultra 82

Druhá noc na Maria Shelter

Druhá noc sa mi zase dosť zle dýcha, ale po polnoci sa to ukľudní a prestanem byť dýchavičný počas spánku. Dnes sa mi snívali riadne hlúposti celú noc.Nasledujúci deň sme chceli ísť na vrchol, mala byť dobrá predpoveď. V noci však sneží celkom intenzívne, chalani sa vyberajú na výlet cca okolo 02:00, ale my sa s Vladinom zhodneme, že je to nezmysel ísť tak skoro v takom počasí. Cipeho poprosíme, aby nám poslal SMS, ak sa budú otáčať kvôli nečasu a keď nepošlú tak my s Vladinom pôjdeme okolo 07:00 ráno z unimobunky.   Ráno okolo 06:30 idem na wecko a príde mi SMS od Cipeho, že sa otáčajú. Dobre, že sme ostali spať 😊. Fakt sa nám v takom počasí nechcelo ísť hore.

Voľný čas trávim tým, že sa snažím do seba dostať čo najviac varených živín./ Elbrus
Voľný čas trávim tým, že sa snažím do seba dostať čo najviac varených živín. Elbrus

Takto nám ostáva celý deň, kedy fakt nechcem robiť nič aktívne, aby sme boli na ďalší deň fresh pre výstup na Elbrus. Nie všetci sú ok z toho, že tu ostávame ďalší deň a tak sa zoberieme traja dole v teniskách na skútroch, naskočíme do lanovky a dole sa dobre najeme, osprchujeme, skočíme na skutočné wecko s misou a dáme dve pivá.

Ja som osobne cítil hore, že moc neviem dobre regenerovať, keď som bol dlhšie v tej výške. Dokúpime ešte pár vecí a vyezieme sa hore na lanovke, naskáčeme do ratraku a vyvezieme sa 300 výškových metrov k unimobunkám. Nám a našim zahraničným kamošom sme kúpili minerálky a doniesli nejaké občerstvenie.

S Tiborom sedíme vzadu na ratraku cestou K maria shelter

Tretia noc na Maria Shelter, posledná možnosť ísť na Elbrus

Večer sme dosť špekulovali o tom, o koľkej teda v skutočnosti vstaneme a dúfali sme v lepšie počko, zároveň sme vedeli od nášho kamoša Mirina Žiaka z Avalanche.sk, že sa má zhoršiť počasie naobed a potom príde asi aj búrka.  Vstávame teda o 01:00 a 02:40 lokálneho času a štartujeme na kopec.Dnešný deň je výstupový na Elbrus

Tip: keď si zakešujete viac peňazí, tak po vás príde k bunkám ratrak alebo skúter a vyvezie vás hore do výšky 4700 m.n.m.. Čím ušetríte 800 výškových metrov na silách a hlavne asi 2 hodiny na čase.

Máme už len posledný deň na to, aby sme sa pokúsili o vrchol nášho cieľu hory Elbrus. Večer sme si prichystali tyčinky, 2 litre tekutín každý, aby sme sa ráno len zobudili a vyrazili. Jasné, že spánok bol slabý, a vstávať sa nám nechce. Už je toho celkom dosť v divokých podmienkach, mňa osobne najviacej dáva dole tá latrína s drevenou podlahou v zemi a dierou v nej. Iné mi nevadí, v spacáku je teplo, máme si kde variť, máme čo jesť, ale to wéécko.

Vyrážame spred unimobunky a okolo už lietajú skútre, ktoré vezú ľudí hore a aj ratrak sa preženie 2x s dvomi posádkami. My sa už nastavujeme na vytrvalostný mód. Idea je ísť pomaly a dlho. Chalani chceli ísť na lane traja, my s Vladinom po debate odmietame brať lano. Terén do 4900 m.n.m nebol na lano, a všetci čo sa vracali z Elbrusu počas nášho pobytu hore povedali, že nebolo treba.Výstup na elbrus/ skialpinizmus

Tým pádom sme aj rýchlejší ako chalani, ja stále rátam s tým, že ma výška veľmi spomalí a budem potrebovať časovú rezervu na našu partiu. Nikto z partie nespomína, že by sa mu šlo ťažko ako mne.

Takto obiehame posádku ruskej armády, zopár ľudí, taktiež ľu, ktorí prišli na ratrakoch a skútroch. Tu ma chytí nekompromisná situácia a vo výške 4950 m.n.m musím ísť na veľkú potrebu. No nechcel som, ale keby som nešiel asi odpadnem 😀 . To však už vidno, že začínam mať problémy s trávením zase v rámci výšky.Výstup na Elbrus so skialpami

Toto rýchlo vybavíme a ideme ďalej. Je tu aj trojica slovákov, Jaro a ďalší dvaja. Títo chalani sú úplne fresh, ja to nechápem, ale paráda vidieť ako si fičia vo výške.

Výstup na Elbrus na lyžiach
Stretávame chalnov zo Slovenska

Nám to išlo celkom svižne do 5000 m.n.m a potom sa to začalo. Spomalili sme vo výške. A svižne sme išli už viac menej len rovné veci. Počasie sa nám pokazilo. Takže z výstupu bol pekný len východ slnka a potom pokračujeme v hmle.

Východ Slnka na Elbruse

Sedlo pod východným vrcholom Elbrusu a Elbrusom samotným

S Vladinom dôjdeme tesne pred sedlom a zvalíme sa na zem, nič nevidno, máme toho dosť a hlavne nemáme páru ako ďaleko to je. Jemu ide hlava odpanúť a mne zase žalúdok a črevá odpadnúť.  Chalani slováci nám kričia, že ešte 1,5 hodiny. Do frasa aj s Elbrusom, kurňajs zas trápenie ako kedysi na mt. Blancu :D.

S Vladinom sa nútime piť čaj a priebežne sa jeden druhému sťažujeme. Okolo nás prejde skupina Tirolákov naviazaných na lane a na skialpoch. Za nimi ide pomaly jedna ich členka, ale tá fakt nevyzerá dobre. Chvíľu si oddýchneme.  jediné čo ešte dokážeme do seba hodiť po kúskoch je jedna Bombus tyčinka „maracuja“, žiadnu inú príchuť by som do seba ani nedal. Možno by bola super varianta si vziať sušené ovocie. Na to by som mal ešte chuť.

Pi, Pi a ešte raz pi počas výstupu na Elbrus

Dožujeme tyčinku, ešte raz sa donútime nejaké tekutiny dostať do seba a postavíme sa znovu na skialpy. Kráčame ďalej, nastúpime do strminy, ktorá tu nasleduje, spravíme dva traverzy, ale mne nejako vypína stehený sval. Dosť nevládzem predkopnúť lyžu pri otočke, nechápem tomu, neprešli sme veľa, terén nie je náročný. Proste mi to robí problémy. Chcem nechať lyže v sedle, ale Vladino ma ukecá nech si ich dám na chrbát, že zlyžujeme z vrcholu. Poľský horský vodca necháva dole s klientami tiež lyže, to mi nepridáva na morále, ale chápem aj to, že už nemám súdnosť. Proste ich hodím na môj skialpový batoh a keď bude hore problém tak ich aj znesiem.

Samozrejme, že dať si tu lyže na batoh, nasadiť moje skialpové mačky (ktorým som vďačný, že mi držia aj bez remienku okolo členku) ide celkom rýchlo, ale dosť sa pritom udýcham. To je už štandart. Kráčame s Vladinom hore, ale mňa trošku viac pribilo do zeme ako jeho, získal z tých svojich skialpových lyží, o 5kg tažších dokopy oproti mojim, celkom kondičku :D. Výstroj nie je všetko, že jo ? 😊 V sedle mi ide odpanúť jedna dlaň, ktorá mi začala odmŕzať. Dávam druhé rukavice, aj keď trošku neskôr, ako som asi mal.

Fixné laná pod Elbrusom

Elbrus je už blízko a svedčia o tom aj začínajúce fixné laná. Sklon sa tu zostrmil a vznikol dohora idúci traverz. Niekto sa tu cvaká do lana, niekto nie. Lano je nanovo natiahnuté, lebo 2 týždne dozadu tu bol Ebrus race. Vďaka tomu tu je aj každých 15m červená vlajka zapichnutá v zemi, vďaka ktorej idete od vlajky k vlajke správne po chodníku. Takto možete ísť cca od výšky 4100m.n.m až po samotný vrchol.Fixné lana na Elbruse / Kaukaz

Keďže sa to tu zostrmilo, dávam si jednu paličku na skialpový batoh, druhú pichám do spodnej strany svahu pod lyžami a ľavou rukou sa opieram o svoj skialpový cepín. Vladinovi sa ide super oproti mne, ja už len odpočítavam kroky. Onedlho mi zmizne z dohľadu. Kráčam 30 krokov, potom sa zapriem cepinom do strany a hlavu si zvesím na paličku. Takto to robím asi 10x. Konečne skončí fixné lano a terén sa nanrovná. K lanu z vrchu prichádza skupina turistov, ktorí sú naviazaní na lane a k tomu sa idú fixovať do lana v traverze. Priznám sa, že toto by som ozaj nechcel prežívať. Pomaly kráčam ďalej, Vladina nikde, vietor sa dvíha a len si kráčam. Stretávam Yshu, ktorá mi hovorí, že už len kúsok a nech sa nevzdávam. WTF…však sa nevzdávam, len mi je na grcanie a občasne predýchavam 😊. Yshu ma stále ukecáva. nech to nevzdávam, a dá mi napiť COLU, no kúsok sa dá dať, ale z posledných síl jej vravím, že sa nechcem naozaj vzdať 😀 , že nech pokračuje dole. Je to čínska mašina. Na rozlúčku jej poviem, že je Chinese machine 😊.

Konečne vychádzame na Elbrus, teraz ho už len zlyžovať

Pokračujem ďalej, hore je už Vladino a Bruno. Sú tam aj chalani slováci, s nekonečnou kondičkou. Poblahoželáme si, zaprajeme si šťastie a rozlúčime sa. Všetci sme dosiahli vrchol Elbrusu 5647 m.n.m a nebolo to ľahké. Výšlapali sme sem na lyžiach z výšky 4100 m.n.m.,teda  cca ďalších 1700 výškových metrov za 6h:50 minút.

Sme na vrchole hory Elbrus/ kaukaz

No mne tu je fakt zle, ale snažím sa všetko spraviť čo najrýchlejšie na to, aby som bol pripravený na zjazd. Zložím si mačky z lyžiarok, napijem sa čaju, oblečiem si ďalšiu bundu, lebo je  kosa. Na rukách mám dvojo rukavíc, jedny šlapacie a druhé hrubšie palčáky zimné. Pozapínam lyžiarky, cvaknem sa do lyží a lyžujem prvých desať metrov z vrcholu na rovinu. Vladina ešte nevidím, ale už vykrikujeme po sebe. Je dosť zlá viditeľnosť. Narazíme na seba a valíme ďalej. Stretávame chalanov z našej partie. Vyzerajú ok, očividne sa im ide ok.

Poprajeme im šťastie a letíme dole. Prídeme k fixom, chytíme sa jedno rukou a lyžujeme traverz na hranách. Nič nevidno, je to obrovská škoda, lebo je tu žľab vedľa fixou a mohli sme tu v parádnom snehu robiť super oblúčiky.

Samozrejme lyžovanie je veľmi náročné a my máme čo robiť, aby sme to udýchali. Dávame si s Vladinom pauzy. Líhame si na zem a smejeme sa, akí sme dorobení.

Lyžujeme z Elbrusu dole, ale chce to pauzy/ kaukaz

Keď si líhame asi 4x. už sa mi fakt nechce vstávať. Dostaneme sa nižšie a bude to super. No o to viac nohy bolia, ale je to super. Keď prídeme do výšky 4700 m.n.m začína byť aj viditeľnosť a dole pod oblakmi je krásne slnečné a letné ľadovcové počasie. Lyžujeme dole krásnu jarnú lyžovačku a užívame si to. Stretneme Yshu, ktorá nejaví známky únavy, pokecáme, že sa vidíme dole. Lyžujeme dole a toto je moja najdlhšia a najkrajšia lyžovačka, akú som kedy zažil. Prídeme k unimobunke Maria Shelter, ku ktorej sme zlyžovali asi za necelú hodinu.

Príprava na odchod z popod hory Elbrus

Zložíme sa v bunke, nechceme piť ani čaj a ani vidieť hnusné minerály, ale musíme. Poležíme, snažíme sa poslať správy frajerkám a rodinám, vyzerá to tak, že všetko dobre dopadlo. Ešte, aby naši kamaráti traja prišli celí a bude to úplne super. Za chvíľu, cca 30 min príde Yshu a za ďalších 40 minút cca aj chalani.

Ishu pri bunke Maria Shelter ako zišla z Elbrusu/ kaukaz

Začneme sa rýchlo baliť, zavrieme chatku a pálime dole na lanovku. Zídeme dole a dávame si konečne pivo, jedlo a smejeme sa.

Prídeme na hotel, zvesíme veci a ľahneme si do postele. Sme dohodnutí, že o dve hodiny pôjdeme do mesta niečo zjesť. Všetci zaspíme ako deti a zobudíme sa až ráno. Spali sme niečo okolo 12 hodín. Na druhý deň nás vezie muž recepčnej, ktorá nám povedala, že má auto a nemá čo robiť. Tak on nás odviezol na peknej dodávočke za 50 eur dokopy, na letisko k jednému hotelu kam išiel s nami autom asi 5 hodín.

Balíme sa pred hotelom Alpina smer Minerálne Vody
Balíme sa pred hotelom Alpina smer Minerálne Vody/ kaukaz

Vravím dobré ceny tu majú. V hoteli vedia konečne po anglicky, ináč veľmi pekný hotel a cenovo je tiež super. Celá izba na noc je niečo cca medzi 30-40 eur pre dvoch. Je tu silná wifi, parádna kúpeľna, drahé pivo a normálna cena jedla. Odtiaľto ideme asi 15m chôdze do diskoklubu na terasu, kde sme dostali tip, že tu varia super. Priebeh večera typu, vodka+ pivo a jedenie nejdem rozoberať :D. Rozhodne pred polnocou s Tiborom odchádzame, fotíme sa pri Leninovi a balíme veci na hoteli pre odjazd taxíkom.

S tiborom sa fotíme pod Leninom/ Minerálne Vody

Príde taxík, nahádžeme do neho veci, prídu aj chalani a ideme dvomi taxíkmi na letisko.

Cena taxíku na letisko Minerálne vody a odlet do Istanbulu

Taxík nás stojí 120 rubľov, čo je necelé tri eurá. Super cena, nechávame mu 150 rubľov. Na letisku sa ledva premotáme k check- inu. Boli sme však už prezieraví a prebytočné expediční jedlo sme nechali hore na unimobunke Maria Shelter ,tak ako tam je zvykom. Aj my sme tam vyjedali zanechané zásoby od iných :D. Na letisku sa zmestíme takmer napohodu do váhy.

Expedičné jedlo pod Elbrusom.
Moje expedičné jedlo pod Elbrusom pozostálo z predvarených jedál od značiek: Jedzhned.sk a Adventuremenu

Moja príručná batožina váži 7,8 kg z povolených 8kg. Lyže vážia s lyžiarkami, paličkami a cepínom a vlastne aj batohom na lyže 5kg :D. Super 😊 Batoh ktorý pôjde do batožinového priestoru lietadla váži 13 kg. Čiže ešte 2 kg váhy mám rezervu. Z predošlej zlej skúsenosti sme si však ešte predplatili 30 eur na ďalších 5kg. To znamená, že keď máte nadváhu batožiny platíte na letisku poplatok 13 eur/ 1kg. Keď si ju však predplatíte platíte, 6 eur/ 1kg . Let prežijeme a priletíme do Istanbulu. Tam čakáme 6 hodín na letisku, respektíve spíme vo fastfoode…..jasné, nevedeli sme, že môžeme ísť kuknúť Istanbul aj vonku 😀 .

S Vladinom na letisku v Istanbule už po Elbruse

Takto to tu prežijeme a ideme na ďalšie lietadlo do Viedne. Von vystúpime vyžmýkaní, dievky nás už čakajú a pálime späť na Slovensko.

Trip dopadol super a každému odporúčam tam ísť. Som rád, že nám bol Elbrus naklonený počas nášho pobytu v jeho okolí. Chalanom ďakujem za dobrú partiu.

Tieto veci som si sem vzal nadbytočne na Elbrus, všetko to buď nebolo treba, alebo sa to dalo v pohode požičať.

Nadbytočné vecei pre vrchol Elbrus na Kaukaze
Zľava hore: nadbytočné šlingy a karabíny, skialpový sedák, skrutky do ľadu, hrniec (stačil varič a jeho pollitrová nádoba) Zľava dole: DSLR foťák , Karimatka Zajo, Vysoké topánky LA Sportiva

Použitá výstroj skialp výstroj:

Použitá výbava v rámci oblečenia

Okuliare s ochranou UV na ľadovec

vrchné funkčné termoprádlo a jeho vrstvenie:

spodné funkčné termoprádlo a jeho vrstvenie:

• ortovox šortky (merino v kombináci so syntetikou)
  • sensor double face (dlhé nohavice)
  • ponožky Mund Altai

Ebrus na skiaalpoch po4as zjazdu

Summary
Skialpový výstup na Elbrus a naša aklimatizácia
Article Name
Description
Elbrus a jeho okolie sme sa rozhodli navštíviť na skialpoch. Po tom čo nám úspešne prebehla aklimatizácia v Gruzínsku, sme sa presunuli do Ruska pod Elbrus. Ako to prebiehalo a zopár tipov som pre vás pripravil aj do toho článku. Tak sem určite raz prídite. Či na skialpoch, alebo pešo.