Skialpove klasiky #2: Malý Závrat 2220 m.n.m cez Generál

Malý Závrať je skialpová túra ktorá sa nachádza tiež vo Veľkej Studenej doline, tak ako to bola aj predošlá túra v Priečnom sedle.

Sezónna uzávera je od : 21.12 do 15.4

Začiatok skialpovej túry: Hrebienok cez  Zbojnícku chatu 1960 m. n. m

Koniec lyžiarskej túry: Hrebienok

Sklon: 40- 45 °, Generál 25-30°

Orientácia: Juh

Obtiažnosť : S3 -S4 Malý Závrať, Generál S2

Lavínové nebezpečie: Veľmi častý výskyt lavín

Čas trvania túry: 1,5-2,5 hod po chatu od chaty po sedlo Malý Závrať cca 1hod

Celková vzdialenosť: cca 10 km

Celkové prevýšenie: cca 1100 výškových metrov

Do Závraťu sa môžeme dostať dvomi spôsobmi.

1. Veľkou Studenou dolinou cez Generál
  2. Zo Zbojníckej chaty

My si popíšeme variantu zo Zbojníckej chaty a zlyžujeme ju Generálom dole do Veľkej Studenej doliny, aby sme obsiahli čo najviac možnosti tohoto skialpinistického výletu.

Začiatok túry skialpovej túry

Skialpový výlet začíname teda zo Smokovca odkiaľ „bleskurýchlo“ vyletíme na Hrebienok. Z Hrebienku klasicky po cestičke ku rázcestníku medzi Veľkou Studenou a Malou Studenou dolinou. Tu si vyberáme Veľkú Studenú dolinu, napráskame sa do pásma lesa z ktorého vyletíme cca po 20 minútach do doliny a ideme ďalej po chodníku kde prejdeme prvý mostík cez potok. Obdobne ako v Malej Studenej Doline aj tu sa mení trasa pre zimný variant. Zimné tyčové značenie nás stiahne do dolinky a pokračujeme viac po ľavej strane doliny, kdežto pešiacky chodník ide ďalej po pravej strane. Veľká výhoda pre skiapinistov je, že majú kratšiu a rýchlejšiu variantu. Takto prídeme pod hang. Tu môžeme pokračovať ďalej dolinou ku Generálu. My však ideme doľava cik- cakmi cez hang.

maly-zavrat-velka-studena-dolina-vysoke-tatry

Pri dostatočnej kvalite snehu nemusíme dávať dole lyže napriek strmine. Na vrchu hangu je však dobre zatočiť doľava a obísť tak veľký kameň a pasáže s reťazami. Takto sa ušetríme toho, že si musíme dávať dole lyžiarky a absolvovať zrejme zľadovatelí chodník.

Dolinka nám spraví trošku obkľuku ale nie moc. Poskytne nám však opäť masívnejšie a krajšie výhľady na bočné steny a dolinku, ktoré nemôžeme pri legálnom prechode chodníku vidieť v letnej sezóne. Po 10 minútach máme posledný strmáčik a už vidíme chatu. Tu si vytraverzujeme pomedzi kamene intuitívnu variantu ak je stopa vyfúkaná, a vylezieme rovno pri chate . Napráskame do seba trošku čaju, podporíme tak turizmus v Tatrách a valí sa ďalej.

Pokračovanie túry do sedla Závrat

Od chaty pokračujeme ďalej smerom na Javorový štít.

maly-zavrat-velka-studena-dolina-vysoke-tatry
Prešuchtáme sa popri Zbojnickom plese a obídeme Zbojnícku kopu zľava.

Od nej smerujeme šikmo doprava na výrazný žľab, ktorý je naša cesta do sedla Závrať.

Výšľap žľabom trvá asi 20 min-40 min podľa nadšenia a kondície jedinca. Nezabúdajte v žľabe padajú často lavíny. Tí čo máte za sebou lavínové kurzy viete ako spravíte sondu do snehu ako je dobre previazaný, tí čo nemáte poďte k nám na lavíňák :).

Posledných 15-20m pod sedlom je už sklon vysoký na šlapanie na pásoch a tu sme dali dole lyže. Tie si pripneme na ruksak a šlapeme ďalej hore.

DCIM108GOPRO

Hore zo sedla je parádny výhľad na Veľkú Studenú dolinu a na opačnú stranu do Rovienkovej doliny. Hore je veľká polica, resp vlastne sedlo kde sa vieme dosť komfortne pripraviť na zjazd.

maly-zavrat-velka-studena-dolina-vysoke-tatry

Z vrchu je žľab dosť strmí, osobne som zišiel pár metrov sklzom po hranách a potom už porobil otočky. Takto sme za ľahkého bombardovania stehien laktátom zlyžovali pod Závrtť a následne sa nasmerovali zľahka do ľava dole smerom na Generál. Tu bol teréne už vpohode a príjemne lyžovateľný. Kto by sa neodvážil na sedlo, tak je pekná lyžovačka aj z pod sedla cez Generál dole do doliny. Tento variant nás vynesie do spodku Veľkej Studenej doliny. Kde po chvíľke križujeme opäť chodník s turistami.

Zjazd cez Veľkú studenú dolinu chodníkom je trochu divočina a treba hlavne dávať bacha na turistov a kosodrevinu 😀

Lavínový kurz vo Vysokých Tatrách, Tatranská Javorina 2018

Majte pekný trip a hlavne bezpečne 🙂