Bežecký seriál: Úvod

Čaute decká rozhodol som sa, že započnem bežecký seriál. Nebude dlhý a neviem koľko dielov bude mať. Čo však viem je to, že je treba dať poriadok do otázok ako:

– motívacia a beh (dnešný článok)
– je beh pre každého ?
– ako začať behať, je aj iná cesta ako trápenie ?
-tréningy a pauzy
-zranenia a ich liečenie

Motivácia a beh.

Niekto by mohol namietať, že začínam od konca. Cielene však začínam takto, pretože ak si spravíme zlý návyk v chápani motivácie v behu, bude nás to sprevádzať po celý život. Pre tých múdrejších to bude po prvé poriadne zranenie, pre tých ako ja to bude prvých 5 zranení kým pochopíme, že je to už premotivovanosť.

Ako a kde mám hľadať motiváciu?

Motiváciu si každý musí hľadať vlastnú. (drsné nie ? 😀 )…ale mám pár tipov, respektíve faktov.

Je vám psychicky zle ?

Začnite behať, po 20 min sa začnú dostavovať endorfíny a nastávajú psychorelaxačné účinky. Po 15 min behu sa začína prechádzať na proces spaľovania tukov a po 40-45 minútach telo prejde úplne na tuky (hovorím o spodnej hranici aeróbnej zóny/ laicky ľahkým poklusom).Túto pasáž som upravil, vďaka správnym pripomienkam pod článkom.  Beh formuje postavu. Beh socializuje, prípadne desocializuje :)…treba trošku odľahčiť tému :).  Ináč čím viacej si zvyknete na svoju dávku endorfínov, tým budete musieť do budúca spraviť viac preto, aby ste sa takto zrelaxovali (dlhšie behy). Endorfíny môžete získať aj z dobrého a pikantného jedla. To však nie je teraz náš cieľ skúmať účinky jedla.

Scotty varí jedlo
Scotty varí jedlo/ foto: internet

Čo beh je?

Beh je váš najlepší kamarát.
Beh je váš psychológ.
Beh je váš lekár (detoxikuje, prekysličuje mozog a telo).
Beh je motivátor (odbremení vašu myseľ).
Beh je spôsob ako utiecť, nezabudnite však, že sa vždy vrátite a hlavne čerství 😉

Čo beh nie je ?

Beh nie je formulka na šťastie (pomáha však dosť dobre sa k nemu priblížiť)
Beh nie je všemohúci. Nad niečo si musíte aj v kľude sadnúť.
Beh v skutočnosti útek nieje, ale je to most 😉

No dobre ale čo s tou motiváciou teda?

Takže som sa k tomu konečne dopracoval. Poznáte to, že sa vám fest nechce? Prečo sa nám nedarí dodržiavať tréningový plán ako je v profi- tréning knižke napísane ? Naša častá reakcia na toto bude, že sa zdvihneme a predsa ideme behať….tento jav sa zvykne už len zhoršovať. Čo s tými mojími starými časmi, tie boli o mnoho lepšie, nedáva to logiku…..a v tomto momente už beh neponúka tie benefity ktoré poznáme.

pretrenovanie
pretrénovanie/ (foto:internet)

Tak čo mám teda robiť

Dva spôsoby riešenia som zažil za 12 rokov svojho behania. Samozrejme som to hranil tak dlho ako sa len dalo. Dosiahol som to až do takého štádia, že svoju obľúbenú trasu na horskú chatu som musel opustiť, pretože každé pomyslenie na ňu vyvolávalo vo mne pocity zvracania.

Vtedy som spoznal svojho bežeckého mentora, ktorý mi povedal „Martinič (slovinská verzia Martynek)“ „tlačíš moc na pílu, uber“. V tedy som pochopil.

1. Zmenil som trasu a prestal som sledovať
čas ( polepšilo sa)

2. Sadol som si na 5 dní (aj ja som bol hyperaktívny), vyšiel som s kamošmi na pivo. Zapojil som do toho lezecké tréningy, vy kľudne len bicyklujte, alebo vyskúšajte rýchlu chôdzu. Doprajte si nejaký film, poštudujte výdatnú stravu pre športovcov, ale hlavne čo najviac vami pripravenú. Čítajte.

Poznáte ho ? tak sa dobre prizrite a zbadáte, že majú lezecké sedáky a suú naviazaný na lane. Goood.
Poznáte ho ? tak sa dobre prizrite a zbadáte, že majú lezecké sedáky a sú naviazaní na lane. Goood./ (foto:internet)
Bežecký seriál
The Ginger Runner/ (foto:internet)

3. Zmeňme štýl trénovania (ja viem, že som hovoril len o dvoch bodoch 🙂 )
Nebojme sa byť crazy, áno túto vlnu máme pocitovo zafixovanú z USA, ale to ste nevideli trampov za socializmu čo tí dorábali 🙂 .Pritom aktívne trekovali mnoho dní po sebe.

Táto filozofia je známa v mnohých iných športoch

Robme aj top tréningy tak , aby nás bavili.
Dôkazom sú aj chalani horolezci z Belgicka frčia svojím štýlom a sú špička.

Telo a myseľ sú perfektne fungujúce nástroje

Viete je rozdiel keď sa vám nechce, pretože ste sa dlho nijako nehýbali a keď ste aktívny športovec v trvalom cykle pohybu.
Myseľ sa snaží chrániť telo. Práve preto vznikajú mnohokrát negatívne pocity, ktoré sa nás snažia doviesť k oddychu. Ak ich neuposlúchneme tak dochádza k strate motivácie, zraneniam atď….

Final: Dopriať si oddych, a nájsť pasiu v behu je rovnako dôležité ako samotné trénovanie.

 Aké sú vaše skúsenosti? : ako ste na tom vy s motiváciou, a prípadne čo vám zašlapalo.

5785 Celkovo prečítané 3 Dnes prečítané

Komantáre

komentárov