Velická stena, cesta cez Výlom IV/ -V UIAA, Vysoké Tatry

Vysoké Tatry, horolezecký seriál – cesta cez Výlom (Biely Výlom)

Pokračovanie horolezeckých klasík je tentokrát z prostredia Velickej doliny, nad Večným dažďom. Na úvod sezóny je možno aj lepšia cesta Štáflovka za -V UIAA, alebo Keleho pilier za IV UIAA na Javorovom štíte. Nás však zaujala cesta cez Výlom.

Cesta cez Výlom a nástup k nemu

Špecifikum tejto horolezeckej cesty je, že sa nachádza blízko Sliezskeho domu, kde sa viete vyviezť za poplatok autom – alebo si to pekne nastúpate zo spodku od Vyšných Hágov. Doba nástupu je tak cca hodina od Sliezskeho domu.

Velická stena cesta cez Výlom, začiatok, Vysoké Tatry

Nastupuje sa smerom ku Poľskému hrebeňu, kde prejdeme okolo Večného dažďa. Vystúpame zákrutku nad neho a zabáčame smerom doprava po kameňoch, hore k výraznému žľabu. Chrbát máme stále natočený na Gerlachovský štít. Občasne posedíme a pokračujeme ďalej k nástupu. Lezecké družstvo je neohrozené v zložení: Tommy Bí, Šuter a Andrej – nováčik v Tatrách, zato stará škola na skalách. Štvoricu uzatvára maličký pribratý Tyger.

Velická stena cesta cez Výlom na začiatku

Pod žľabom sa pozrieme hore a snažíme sa pochopiť, ako to asi ide. Skalnatý žľab je asi za III UIAA, stúpate po skalnatých policiach, sprevádzaní uvoľnenými kameňmi. Toto sa dá vyliezť ešte na pohodu, bez lana. Na mieste je už však prilba, hlavne keď ste viacerí.

Velická stena cesta cez Výlom , skalnatý žľab

Prichádzame na väčšiu trávnatú plošinu, blízko pod stenu. Odtiaľto vidíme šikmú rampu, čo je však mylné riešenie. Preto si vyberáme druhé mylné riešenie a to traverz doprava.

Velická stena cesta cez Výlom, trávnata plošina pod stenou

Správne riešenie je však čo najkolmejšie pod stenu a vyliezť hore kútikom, alebo ísť zľava po trávnatých policiach v teréne za II UIAA.

Prvá dĺžka cesty cez Výlom

Prvá dĺžka do sedielka je tak za III/-IV UIAA. Šuter samozrejme vylezie hore takým variantom, že nezapadá ani do odporúčanej ani do neodporúčanej kategórie. Proste to natiahol moc doľava, nechal mi tam založené istenie a potom to vyliezol kúsok hore a celé pretraverzoval do prava.

velicka stena, cesta cez vylom, vysoke tatry. cesta pod sedielko

Potom zaštanduje a ja leziem s batohom za ním. Dlho som neliezol a ešte som aj stučnel desať kíl oproti minulému roku. To budú galeje, naleziem do stienky, lezecké pohyby v tejto obtiažnosti sú ľahké, vycvaknem Šutrov friend a vzniká mi asi tak 20m kyvadlo do strany. Noo, vyliezť hore po dobrých chytoch je ľahké, ale vidím, že by sa mi zachytilo lano z boku o skalu. Nakoniec by ma zrejme stiahlo dole a fakt by som hodil držku do lana, v úplne nesprávnej polohe. Poriadne tam vykúkam, Šutra nevidím a tak mu zakričím, nech povolí lano. Ja začnem zľahka zliezať a hlavne traverzujem doprava k ceste, tak ako sa má liezť. Potom, čo sa pozične narovnám v línii, leziem dohora ľahkým terénom, ktorý mi ale určite príde ťažší ako III UIAA. Sú tu aj voľné bloky, tak určite na ne veľký bacha. Doleziem ku Šutrovi a vyliezam v malom sedielku, kde je prvý štand. Je ním jeden nit, iný som tu nevidel.

Velická stena cesta cez Výlom prvý štand v sedielku

Druhá dĺžka cesty cez Výlom

Aďo s Tomášom dolezú poľahky pod nás, zaštandujú a Šuter valí zas hore.

Velická stena cesta cez Výlom, chalani na prvom štande

Na začiatku je tu trojková polica, ktorý má platňovitý profil. Pomaly mierne stúpa, až sa narovnáva pod stienkou.

Velická stena cesta cez Výlom, Vysoké tatry

Tu sa nachádza borhák, ktorý sa dá použiť ako medzištand. Tu si myslíme, že práve obliezame biely výlom, ale to ešte nie je to o čom je cesta cez výlom. Vyššie je ten pravý biely výlom, nenechajte sa tým zmiasť

Velicka stena, cesta cez výlom, borhák v prvej dĺžke

Tu opäť nechápeme, ako sa to má ísť a Šuter to zas narovnáva dohora. Ja ho len prosím, nech sa to aspoň trochu podobá nami vybranej obtiažnosti. Samozrejme, že má zo mňa srandu a ťahá to podľa seba rovno hore. Potom tam trošku spomalí, prelezie platničku, zakričí mi, že potrebuje ešte tri metre lana. Ja som už nadoraz a tak sa musím odopnúť, a liezť naraz so Šutrom.

Velická stena, cesta cez Výlom

Vidno, že je začiatok sezóny, lebo sa zas robia blboviny. Budem sa musieť s ním opäť porozprávať. Po tom, čo prejdem pár krokov po polici, Šuter kričí štand a ja začínam znovu liezť. Prichádzam pod stienku – trošku mám rešpekt, trošku sa mi zle hýbe s ťažším batohom (to sú všetko výhovorky ovšem).

velicka stena, cesta cez výlom, vysoké tatry

Darmo, sme tam dvaja pobalení. Naliezam do stienky, trošku mi nateká na lištách, ťažko sa mi robia prehmaty, som ťažkopádny. Sám sa nad sebou smejem a pridávam do tempa, lebo sa tu len motám. Preliezam kľúčovú časť tejto dĺžky. Prichádza traverz doľava, preliezam ho s obavou kyvadla a s vidinou už vyškereného Šutra na pohodlnom štande.

velicka stena, cesta cez výlom, druhý štand

Tľapneme si. Dohodneme rýchle tempo v ďalšej super ľahkej dĺžke s túžbou po najedení sa.

Tretia dĺžka v ceste cez Výlom

Šuter odlezie, počas toho ešte navigujeme pod nami lezúceho Tommiho, aby to liezol tak ako my, že to je pekné. Aďo mi ešte pred tým kričal či sa to dá, je to smiešne počuť ako otázku pri jeho lezeckých skúsenostiach verzus mojich. 😀

Velická stena cesta cez Výlom, Tommy lezie k druhemu štandu

Musí sa však uznať, že je to od neho milé, že sa zaujímal. Táto tretia dĺžka sa skladá z dvoch lezeckých častí. Jedna je vzdušná polica za IV UIAA kde sa pár krát prechytíte a už kráčate po druhej časti, po trávnatej polici za II UIAA. Tu je ďalší dobrý štand, kde dávame Marva tyčinky na vzpruženie.

Šuter na tretiom štande vo Velickej stene v ceste cez výlom

Štvrtá dĺžka v ceste cez Výlom

Dobre napchatí tyčinkami (Šuter by zjedol všetky, ale musíme sa krotiť, čo ak budeme hladní :D) lezieme ďalej.

Šuter vyberá pravú variatnu cesty okolo platne za IV UIAA. No musím uznať, že sú tu tie čísla nejaké poctivejšie. Buď je to tým ruksakom alebo som fakt už čaj. Hore sa nachádza asi najhorší štand v tejto ceste cez Výlom.

Nájdem tu naprataného Šutra, kukneme hore. Prehodíme stráže a už valí Šuter ďalej. O chvíľu dolieza ku mne Tommi a zas si to musel robiť ťažšie.

Velická stena cesta cez Výlom, Tommy pod štvrtým štandom

Teraz sa mu seklo kdesi jedno lano a z plných síl ho ťahá hore. Príde ku mne bližšie a pomáham mu ho ťahať tiež. No uznám, že sa mu ozaj kdesi dobre drie. To ho dobre odpáli, ale zase mal by to ľahké.

Piata dĺžka cesty cez Výlom

Šuter odlezie zo štandu do smerom na taký veľmi decentný pilierik. Založí tam veľmi zapeklitého čoka a to rovno pod také miesto, z ktorého kvapká.

Velická stena cesta cez Výlom,, Šuter lezie piatu dĺžku, Vysoké Tatry

Tento jav ma fascinuje, keď mám ruku vo vaničke plnej vody a druhou sa snažím čoka vyrajbať von. Pohrávam sa s myšlienkou ho tam nechať. Stojím jednou lezačkou trošku na rajbasa, a druhou masírujem lištu na ktorej stojím. Čoka konečne vyberiem, snažím sa so svojou nadváhou a ruksakom v kope spraviť čo najjemnejšie vykozenie a preleziem kľúčové miesto.

Velicka stena, cesta cez výlom, klucova dlzka, vysoké tatry

Posledná časť je už len kútik a doliezam na luxusne veľkú policu ku Šutrovi. Tľapneme si a poviem, že idem ťahať poslednú dĺžku za IIIII UIAA. 😀 😀 😀 Už som sa rozliezol. 🙂

Štand je tu mimochodom perfektný, dva borháky a veľká mäkká polica. 🙂

Velická stena cesta cez Výlom, na piatom štande

Velická stena cesta cez Výlom, na piatom štande v zábere Šuter, vysoké tatry

velická stena, piaty štand, cesta cez výlom, boráky na štande, vysoké tatry

Šiesta dĺžka cesty cez Výlom

Odliezam teda od Šutra ďalej, ale tu sa nebolo treba takmer vôbec naviazať, aj keď kvôli vrchnému hrebeňu možno aj áno, bezpečnosť je bezpečnosť. Hore vyliezam na hrebeň, schovám sa za kameň (ako by si Šuter prial, aby som povedal 🙂 ). Zaistím sa a zakričím, že ho istím.

Velická stena cesta cez Výlom, šuter dolieza šiestu dĺžku

Šuter ku mne dolezie, rovnako aj chalani a za chvíľku stojíme na vrchole. Dobre sa najeme a prášime dole.

velická stena, cesta cez výlom, na vrchole, vysoké tatry

Zostup z Velickej steny

Z Velickej steny vedie pekná a relatívne pohodlná zostupová cesta dole až k Sliezskemu domu. Chodník vedie z vrcholu doprava, dozadu traverzíkom a výrazným chodníkom a následne zase zatáča do Velickej doliny. Pri normálnom tempe ste hádam aj za 40min pri hoteli.

s chalanmi po lezení na pive

Použitá výstroj:

• 12 expresov
  • 6 HMS

Nákres:

cesta cez výlom, velická stena, sprievodca