Skialpové klasiky: Hrubá kopa, juhozápadne svahy. Západné Tatry #7

Hrubá kopa je fascinujúca tým, že si dobre a pomerne rýchlo zašlapete zo Žiarskej chaty na samotnú Hrubú Kopu. Dá sa odtiaľto robiť veľa ďalších skialpinistických „dodatkov“

Sezóna uzávera: Do 14. apríla by to malo byť napohodu

Začiatok skialpinistickej túry: Žiarska chata, 1350 m.n.m

Koniec skialpinistickej túry: Žiarska chata

Sklon: 33-37 °

Orientácia: Juho- západ, juh

Obtiažnosť: S2-s3  (2 166 m n. m..)

Lavínové nebezpečie: veľmi častý výskyt lavín

Čas trvania túry: 2:00 hod po vrchol Hrubá Kopa

Celková vzdialenosť: 2 x 3,1km (tam a naspäť)

Celkové prevýšenie: cca 816 výškových metrov

Začiatok skialpinistickej túry

V tejto doline takmer všetko začína na Žiarskej chate. Od nej sa dostaneme pod prvý lesík smerom na Žiarské sedlo. Od neho smerujeme doľava, kde za dobrých snehových podmienok napohodu za občasného šmyku traverzujeme až po jeho vrchol (kopca kde je lesík). Počas šlapania smerom Veľké Závraty, Západné tatry
Z neho sa nám otvorí výhľad do doliny na Veľké Závraty. (prvé kopce a zvrásnenia skôr ako sa dostaneme pod Tri kopy)

Tadeto pokračujeme smerom, akoby na Smutné sedlo, ale pomaly sa ťaháme k stredu doliny práve na vyššie spomínané Veľké Závraty. Pretože, Smutné sedlo sa tiahne do prava doliny a my potrebujeme ísť na Lúčne sedlo

Polovica trasy na Hrubú kopu

Traverzujeme teda Tri kopy, okolo meterologickej stanice SLPHZS smerom do ľava. Skialpinizmus pod Hrubou Kopou v traverze ,Západné tatry
V jednom momente tohoto traverzu tu je väčšinou vyfúkaná a vyľadnená pasáž dlhá asi 30m, treba si tu dávať pozor. Je to pasáž pod Hrubou kopou. Osobne sa tam nikdy necítim dobre a keby to bolo moc vyľadnené treba si tu nasadiť „haršajzne“, pretože to padá dole do doliny a hlavne viete so sebou strhnúť lavínu ak je lavínový podklad pod vami. Ináč v pohode 🙂 Traverz pod Hrubou Kopu ,Západné tatry

Po tejto pasáži prichádzame takmer hneď po kratučkom miernom stúpani pod malú Lúčnu dolinku. Je to prvá pasáž, ktorou idete na Lúčne sedloskialpinizmus smerom malé Lúčne sedielko,Západné tatry
V tejto pasáži začíname robiť cik- caky traverzíky, alebo ako hovorí jeden náš verný čitateľ „travertíny“ :D. Po asi 15 minútach sa dostávame do malej Lúčnej dolinky.

Hrubá Kopa na dosah

Trasa by mala ísť do Lúčneho sedla, ale pred nami ju už vyšlapali kamoši Ivan a Peťo priamo smerom na Hrubú kopu a to cez jej juho- západné svahy.sskialpinizmus pod Lúčnym sedlom smerom Hrubá Kopa Pokračujeme teda v overenej stope a cestou dole ich stretávame ako si to lyžujú. Good job chalani.  V 3/4 je už stopa miestami vyfúkana, a keďže mne sa dosť šmýka na mojích mohérových pásoch dávam si na za začiatku stúpania haršajzne. Super pomôcka, žiadne prešmykávanie a môžem mastiť do kopca.

Po dvadsiatich minútach sme hore. Hrubá kopa nazdar sme tu prvý raz :). Výhľady sú odtiaľto tiež veľmi pekné.
Tesne pod vrcholom Hrubá Kopa, Západné tatry
Na Západných Tatrách ma fascinuje to, že sú niečo medzi Fatrami a Tatrami, taký zdravý kompromis. Hrubá kopa je dobré miesto odkiaľ sa dá pokračovať ďalej smerom na Tri kopy a tam si zlyžovať nejaký žľab. Prípadne to prejsť celé až na Plačlivô. To ma určite ešte túto zimu láka. Na Hrubej kope stretneme početnejšiu skupinku ľudí, a preto sa tu nechcem zdržiavať dlho. Vrchol Hrubá Kopa, skialpinizmus ,Západné tatry Prepneme si lyžiarky, prehodíme pásy nacvakáme Fritschi viazania na naších Haganoch a lyžujeme dole.  Svah je to super, sneh máme dobrý takmer prachový, okrem miernej nafúkanej vrstvy snehu navrchu. Stehná horia a my zlyžujeme znovu. Ako som písal vyššie podľa knižky to je cca 33-37° svah. Závisi od toho ktorými časťami juho- západných svahov si to budete dole lyžovať. Zlyžujeme pod malú Lúčnu dolinku. Prichádzame k traverzu pod Hrubou kopou a tu sa nám naskytuje pekný vyhľad na celý Baranec.Výhľad na Baranec, skialpinizmus, Západné tatry  Tentokrát už cez Baranec nejdeme a lyžujeme dole do doliny pod Veľké Závraty  až dole na chodník. Dnes to bude super a teším sa na ďalšie skialpové klasiky.

Cesto dole zo žiarskej chaty, Západné tatry

Ak sa Vám článok páčil podporte prosím našu činnosť odberom nášho YT kanálu a FB stránky, pomáha to našej voľnej produkcii. Vidíme sa na horách priatelia 🙂

Použitá skialpinistická výbava:

Summary
Skialpové klasiky: Hrubá kopa, juhozápadne svahy. Západné Tatry #7
Article Name
Description
Hrubá kopa je miesto kam sa pomerne ľahko dostanete na skialpoch od Žiarskej chaty. Budete tam za 2 hodiny a máte tam ďalšie skialpové možnosti na pôsobenie