Slovinsko a Julské Alpy na predĺžený víkend

Kam v Slovinsku?

Blíži sa predĺžený víkend a vy by ste radi niekam vyrazili, najlepšie pre zmenu za hranice nášho malebného Slovenska? Za lepším počasím? My sme si naposledy ako destináciu vybrali Slovinsko. Perfektné miesto na akčný výlet, kde si viete dopriať z každého rožku trošku. Majestátne julské Aply, rieka Soča, krásne prírodné úkazy, to všetko nájdete v okolí mestečka Bovec. Karty a knižky môžete nechať rovno doma, lebo príležitosť na nudu určite nebude.

V tomto článku by sme sa s vami radi podelili o zopár tipov, ako v rýchlosti vidieť to NAJ, čo okolie mesta Bovec a julské Alpy na tomto kúsku ponúkajú :).

Julské Alpy, Slovinsko: výhľady nás obklopovali
Julské alpy: Tyger si vybehol na vrchol hory Kanin a mal veru krásne výhľady
Ľuboš ako skúsený vodák mal všetko pod kontrolou

Julské Alpy, Slovinsko: to je dvojka, Tyger a Zuzka

Julské Alpy, Slovinsko: Ľuboš si to naozaj užíval

Slovinsko a vodácko-turistický výlet

Štyria motivovaníoutdooristi nasadli jedného pekného večera do auta s plne naloženým kufrom a vybrali sa do Slovinska. Dorazili sme v noci a od nasledujúceho rána sme sa začali plne venovať slovinskej prírode. Hlavným cieľom nášho výletu bolo zažiť počas výletu trošku vodáctva. Profi sprievod nám robil náš kamarát a skúsený vodák Ľuboš z Outdoorportálu.

Pre štyri osoby nám akurát stačili dve nafukovacie kanoe, ktoré sme si požičali v požičnovni priamo v dedinke Bovec, Soča Rafting.

Cena na kanoe a plnú výstroj pre dve osoby (neoprén, topánky, vesta, pádlo, helma, bunda a pumpa na kanoe) na 24 hodín ( my sme si ich rozdelili na dva splavy, jeden poobedný a jeden doobedný) bola 50 Euro, čiže 25 Euro na hlavu. Ak plánujete splavovať rieku Soča, určite sa oplatí riadne si naštudovať mapku,aby ste presne vedeli, odkiaľ začínať a kde skončiť, pretože sa tu nachádzajú úseky, kde nechcete ako laickí vodáci dobrovoľne skončiť.

Plánik rieky Soča a možností spavovania s obtiažnosťami
Semtam sme si na rieke dopriali pauzu
Splavovanie rieky Soča

Výstroj alebo čo si určite pribaliť

Akú výstroj si zadovážiť? Na vodu sa určite oplatí mať nejaké nepremokavé vodácke vrecko na veci s karabínkou, vďaka ktorej si ho pripnete k lodi, aby neuplávalo. Do vrecka sme si hodili nejaké tyčinky, tentokrát nás doprevádzali dobrotky od Chimpanzee, nejaký nealko radler a veľa vody na pitie, náhradné oblečenie na prezlečenie, gopročku, mobilné telefóny a doklady. Výstroj potrebnú na splavovanie si viete požičať a tak už teda iba klasická horská výstroj by určite nemala zostať doma. Nemusíte sa hambiť pribaliť nejaké tie mačky a cepin, pretože do júna je v julských alpách ešte nejaký ten sneh a predsa, nikdy neviete :). A čo si určite nezabudnite, je feratový set. Slovinsko a julské alpy sú bohaté na krásne feraty.

Dobrotky od Chimpanzee, ktoré sme si na splav pribalili

Julské alpy: Tyger si vybehol na vrchol hory Kanin

Splav rieky Soča: zvládli sme to celí a zdraví

Pecková vec je šnúrka na okuliare. Pokiaľ sa s tými vašimi po vypadnutí z lode neplánujete rozlúčiť, šnúrka na okuliare vám zabezpečí, že vám zostanú visieť niekde na krku :). My takú mamé od UVEX-u a nedáme na ňu dopustiť.

Ďalej sa vám budú hodiť nejaké lanká a karabíny na pripevnenie kanoe na strechu auta počas ich prepravy. Pod neoprén sa určite hodia klasické plavky, ale kludne aj nejaké plavkové shortky. Lano na pripevnenie kanoe ďalej viete v kempe skvelo využiť ako šnúru na prádlo, keď ho priviažete medzi stromami. My sme v kufri auta mali ešte väčšie plastové boxy, do ktorých sme mohli nahádzať všetky mokré veci, ktoré sme po splave zo seba vyzliekli tak, aby aj auto zostalo suché. Veci sa ale dajú nahádzať aj do kanoe, ktoré prepravíte na streche auta.

Kanin: pomaličky sa uberáme turistickým chodníkom
Slovinsko a julské Alpy: Kanin: pomaličky sa uberáme turistickým chodníkom

Splavovanie rieky Soča – Slovinsko

Prvý deň sme si dopriali kľudné ráno a okolo obeda sme si požičali lode. Na vodu sme sa nalodili hneď za cestou od nášho kempu, na mieste označenom na mapke ako Cezsoca a potiahli sme až do Trnova II. Je to nádherný úsek lemovaný výhľadmi na Julské Alpy všade okolo, voda je krásne tyrkysová, priam rozprávková. Najviac vám asi prezradia fotky, tak nimi nešetríme :).

Vody sa báť nemusíte, no treba k nej pristupovať s rešpektom, pretože má aj svoje nebezpečnejšie stránky. Každopádne sa hladina vody v Soči podstatne mení a v lete, keď je tam vody pomenej, je to nebezpečenstvo aj patrične menšie. No netreba to podceniť a spoločnosť niekoho skúseného je viac ako vítaná. Skúsený vodák vám predstaví spôsob záchrany pre prípad núdze a má k dispozícii k tomu potrebné vybavenie. Najväčšia hrozba pre nás boli takzvané sifóny, no naštastie sme sa im úspešne vyhli.

Ľuboš a jeho pózičky
Chlapci makajú

Slovinsko, splav rieky Soča: krásne prostredie na vode

Nádherne čistá tyrkysová voda v rieke Soča
Miestami bolo málo vody a kanoe sa nám o kamene zachytávalo
Tá farba, no krása
Ľuboš ako skúsený vodák mal všetko pod kontrolou
Tyger veslom sem tam aj zaháňal muchy

Splavovanie rieky Koritnica, vodopád Kozjak – Slovinsko

Druhý deň sa náš splav začal v mieste zvanom Kluže a splavovali sme až po Cezsoca. Tu sme sa nenachádzali na rieke Soča, ale na rieke Koritnica, ktorá sa do rieky Soča vlieva. Tento úsek splavu je trošku náročnejší a oplatí sa ísť najmä za ideálnych podmienok, čo znamená, keď je dostatok vody. Rieka je na začiatku úzka a tak sa plavíte takým menším kaňonom.

Úzky kaňon na začiatku plavby po rieke Koritnica
Rieka Soča: divoká voda
Splav rieky Soča, Slovinsko: srandičky

Preprava kanoe a logistika

Čo sa prepravy kanoe týka, pomocou lán a karabín sme si obe kanoe, jedno na druhom pripevnili na strechu auta. Trošku to kymácalo, no držalo to na pohodu. Keďže sme prišli jedným autom, museli sme trošku improvizovať. Trasu splavu sme mali rozdelenú tak, že sme jeden deň začínali priamo z nášho kempu a druhý deň sme v našom kempe skončili. Prvý deň jeden z nás po splavení a vylodení sa v Trnove chytil stopa, ktorý ho doviezol späť do nášho kempu, kde parkovalo auto a prišiel pre nás. Druhý deň, naopak, odviezli sme sa autom do Kluže, kde sme auto nechali parkovať. Po splavení jeden z nás chytil stopa, ktorý ho hodil späť do Kluže po auto. Chytiť stopa nie je veľmi problematické, keďže na týchto trasách pendluje veľa áut :).

Vodopád kozjak a Napoleonov most

Po parádnom splave sme sa večer vybrali na prechádzku k Napoleonovmu mostu pri Kobarite a odtiaľ ďalej k vodopádu Kozjak. Auto necháte na parkovisku a peši to k vodopádu trvá cca 20 minút rekreačným tempom. Cestou prejdete cez krásny visiaci most, z ktorého sa do Soče skáče, milovníci adrenalínu, ako náš Ľuboš, si tu isto prídu na svoje. Tuším, že výška je okolo 12 metrov. Skáče sa inak aj z Napoleonovho mosta, ale iba do jednej strany, a to je už pre riadne silné žalúdky. V jazierku pod vodopádom sa tí otužilejší z vás môžu okúpať, no voda je ľadová. Do tejto oblasti sa na výlet oplatí prísť hladný, totiž v reštaurácii v kempe Lazar, kúsok od parkoviska, majú perfektné plnené palacinky. Sladká alebo slaná verzia, každému podľa chuti :).

Splav rieky Soča, Slovinsko: Vodopád Kozjak
Splav rieky Soča, Slovinsko: Ľubošove adrenalínové zábavky
Splav rieky Soča, Slovinsko: Ľubošove adrenalínové zábavky, ak chcete skákať, treba si nechať topánky na nohách 🙂

Canyoning

Počas tohto výletu sme kaňoning neabsolvovali, no zo skúsenosti ho odporúčame, prinajmenšom raz za život sa to oplatí skúsiť :D. Až tak nás to naposledy nezaujalo. Zuzka si riadne obúchala panvové kosti, ktoré jej trošku trčia. Stalo sa tak pri šmýkaní sa po skalných šmyklavkách, ktoré prúd vody vyhladil. Takže nám canyoningu asi už stačilo :).

Julské Alpy a turistika v okolí Bovca – Slovinsko

Čo sa výletov a julských Álp týka, plánovali sme dva. Autom sa vyviesť do sedla pod Mangartom a odtiaľ ďalej peši až na samotný Mangart. Mangart je tretí najvyšší vrch v Slovisku a je presne na pomedzí hranice medzi Slovinskom a Talianskom. Kvôli nepriaznivému počasiu sa nám tento nápad žiaľ nepodarilo realizovať.

Julské Alpy, Slovinsko: bolo to veľmi fotogenické miesto :)

Julské Alpy: krásne výhľady

Julské Alpy – Kanin – Slovinsko

Druhý výlet sme plánovali na kopec Kanin, na ktorý vedie lanovka. Normálna cena je 17 Euro, no ak ste členom horského klubu, ako napríklad Alpenverein, je to za 14 na dospelú osobu. Síce fanúšikmi lanoviek nie sme, no keďže táto nemala cenu ako tie naše pod Lomničákom a ušetrila nám riaden kusisko cesty, konkrétne 2200 výškových metrov, rozhodli sme sa nežgrlošiť. Prvá lanovka ide už o 07:0 hodine ráno a posledná o 17:00. Popravde, oplatí sa privstať, pretože hore je toľko ferát a turistických trás, že na ne jeden deň ledva vystačí. Na vrchnej stanici lanovky, teda tam, kde vystúpite sa nachádza aj malá reštaurácia. Ako spestrenie programu, cestu dole nemusíte absolvovať lanovkou, ale dá sa vypožičať si terénne kolobežky, na ktorých viete prefrčať až k spodnej stanici lanovky po ceste.

Julské Alpy, Slovinsko: zaujímavá skala

My sme sa hore rozdelili a Tyger sa vybral priamo na vrch Kanin. Lanovkové stredisko sa síce volá Kanin, no lanovka vás nevyvezie priamo na vrchol kopca. Druhá skupina sa vybrala k chate zvanej Dom Petra Skalarja. Chata žiaľ otvorená nie je, tak si nabalte dosť papania. Viete si spraviť pekný okruh a k chate ísť inou cestou ako späť.

Julské alpy: Tyger si vybehol na vrchol hory Kanin

Video z behu na Kanin si môžete pozrieť aj v tomto článku. Má to pár minút a povie vám to dosť o tom aký tam je terén.

Bivak na Vysokom Kanine

Hneď vedľa nefunkčnej chaty sa nachádza krásny bivak, ktorý stojí na úbočí kopca Vysoký Kanin. Bivak ponúka priestor na nocľah pre deväť osôb. žiaľ je zamknutý, no kľúče si viete vyzdvihnúť dolu v Bovci. V bivaku sú k dispozícii deky a aj záchrann balíček s jedlom, pre každý prípad.

Julské Alpy, Slovinsko: krásny bivak
Julské Alpy, Slovinsko: Chata Petra Skalarja
Julské Alpy, Slovinsko: Chata Petra Skalarja a bivak

Ak máte feratovú výbavu, máte veľa možností pochodiť krásne feratky. Dole v kempe sme si kúpili turistickú mapu na celé Julské Alpy, tak sme sa vedeli na mieste dobre orientovať.

Turistické chodníky tu neboli značené veľmi nahusto, čiže za dobrého počasia je to jedno, ale za zlého si dávajte pozor, kam stúpate a kadiaľ idete. Hore sa v podstate nachádzate na členitých skalách, medzi ktorými sa znenazdania objavia rôzne diery, tak riadne pozerajte pod nohy.

Kanin: V doline mordor, na kopci krásne
Slovinsko a julské Alpy: Kanin: V doline mordor, na kopci krásne
Julské alpy: celá banda pohromádke

Keďže je prevýšenie medzi Bovcom a vrchom lanovky tých spomínaných 2200 výškových metrov, aj počasie hore môže byť úplne odlišné od toho dole v doline. Tak sa stalo aj nám, dolu poprchalo a bolo zamračené, no hore sme mali najkrajší slnečný deň. Pribaľte si jeden opalovací krém a slnečné okuliare, nám sa to žiaľ nepodarilo :).

My sme sa na Kanin a do jeho okolia vybrali v bežeckej trailovej výstroji a v teniskách. Keďže sa vyhnete väčšine prevýšnia, žiadne extra veľké ruksaky netreba. Určite si pribaľte ľahkú nepremokavú bundu alebo dobré paličky.

Julské Alpy, Slovinsko: dobrotky na výlete od Chimpanzee
Julské Alpy, Slovinsko: výhľady
Julské Alpy: cesta necesta

Julské Alpy: krásne výhľady

Julské Alpy, Slovinsko: cestou necestou

Julské Alpy, Slovinsko: ako takí trpaslíci pekne za sebou
Julské Alpy, Slovinsko: zbytkom snehu sme sa nevyhli
Julské Alpy, Slovinsko: krása všade naokolo

Toto sú aktivity, ktoré sme počas nášho kratučkého pobytu stihli. V celkovom merítku atrakcií v Slovinsku a turistických možností v Julských Alpách je to veľmi málinko, no snáď vás to inšpiruje, aj keď by ste si mali vziať iba čiastkový nápad.

Julské Alpy, Slovinsko: trošku tempa

Vidíme sa na horách priatelia!

Ubytovanie

Kemp Toni pri Bovci

V tomto kempe sme sa rozhodli zostať na jednu noc. Veľmi príjemný a čistý kemp (relatívne plný), s naozaj čistými hygienickými priestormi, s pitnou vodou, blízko rieky Soča.

Kemp Czesoca

V tomto Kempe sme pobudli dve noci. Opäť sa jedná o veľmi príjemný kemp. Čisté sociálne zariadenia, pitná voda a žiadna fullka. Prístup k vode je hneď na druhej strane cesty. Prístrešok soo spoločnou kuchynkou s možnosťou varenia, chladnička, dokonca možnosť bivaku pod strieškou kuchyne pre tých, čo si nepriniesli stan.

Splav rieky Soča, Slovinsko: dobíjanie v kempe
Splav rieky Soča, Slovinsko: dobíjanie v kempe | Solárna nabíjačka Blitzwolf 15 WTest solárnej nabíjačky

Reštaurácia

Ak budete mať možnosť a chuť na skvelú pizzu, Gostilna U mostu pri dedine Žaga je to pravé miesto.

Rozpočet

Cesta – 4 osoby v napraskanom aute, Vrútky – Bovec a späť – 45 Euro na hlavu

Ubytovanie – Kempy – auto+stan+osoba -cca 9 Euro na noc vrátane miestneho poplatku

Papanie – nešetrili sme – Slovinsko je cenovo o štipku vyššia kategória ako naše Slovensko – cca 80 Euro