Joga pre športovcov: Záčíname s jogou #1

Kamaráti športovci, o joge ste už isto kde-tu počuli. Ak ste jej napriek tomu doteraz nedali šancu, tak verím, že vás inšpirujem prvýkrát sa postaviť na podložku. Je dosť možné, že vám totiž rovnako ako mne zmení život k lepšiemu. Poďme ale pekne po poriadku.  🙂

AKO SOM SA DOSTALA K JOGE

Za posledné roky som sa s rôznou pravidelnosťou venovala a stále venujem turistike, bicyklovaniu a behu. Jogu však cvičím každý deň…

Mala som ju v podstate od malička „pod nosom“. Môj dedo, vyše 30 rokov vegetarián a jogín, ma nenásilne učil, že si mám pri pozeraní rozprávok trénovať sed v polovičnom lotose pre dokonalú polohu chrbtice. Tiež ma naučil jogovú zostavu Pozdrav Khatu.

Čím som však bola staršia, tým menej ma nejaká joga, vlastne akékoľvek fyzické cvičenia, zaujímali. Na druhom stupni základnej školy patrili medzi moje najväčšie úspechy deväťmetrový hod kriketkou, schovávanie sa za tuje počas školského behu, nedajbože preskočiť kozu, z ktorej som mala priam panický strach. Bola som to najväčšie športové drevo, s akým ste sa kedy mohli stretnúť. Postupom času som sa začala prebúdzať s neznesiteľnou bolesťou chrbtice, za čo môže ľahká skolióza, ako som sa neskôr dozvedela. Keď mi po dlhej prednáške o zdegenerovanej počítačovej mládeži bol ortopédom ako riešenie problému prepísaný Ibalgin, pomaly som začala strácať nádej.

Jedného dňa som na poličke s knihami zahliadla povedomý obal –  ošumelú knihu o joge, ktorú som kedysi dostala od deda, no nikdy však poriadne ani neotvorila. Za skúšku predsa nič nedám… Napodobnila som pár jednoduchých cvikov a na vlastnej koži pocítila svoju neohybnosť. Ako som to mohla nechať zájsť tak ďaleko? Niekde sa však začať musí…

Dnes je rozkladanie podložky mojím ranným rituálom, vďaka ktorému ma chrbtica už nebolí a je čoraz menej deformovaná. Medzitým som si našla vzťah aj k športu, ktorý ma nikdy nebavil. Čo je však pre mňa najdôležitejšie, ako vedľajší efekt sa pomocou jogy učím nestotožňovať s mysľou a problémami, ktoré si občas sama vytvára.

Utthita Trikonasana. Strečuje a posilňuje stehná, kolená, lýtka, členky, ramená, hrudník a chrbticu. Stimuluje brušné orgány, uvoľňuje stres. Pôsobí terapeuticky proti úzkosti, plochým nohám, neplodnosti, bolesti krku a osteoporóze.
legíny: YOGIness

 

JOGA A ŠPORT SA KAMARÁTIA

Isto vás zaujíma, aké má joga benefity pre športovcov. Počas repetitívneho pohybu, ako je beh či bicyklovanie sa svaly a šľachy sťahujú. S pravidelným cvičením jogy sa stávate ohybnými, čo je dôležité pre zdravý pohyb. Pokiaľ sa venujete iba behu, je veľmi pravdepodobné, že sa častým intenzívnym tréningom dopracujete k svalovej nerovnováhe a vyčerpaniu. Joga obnovuje hustotu kostí, strečuje telo, vyživuje kĺby, učí správnemu držaniu tela a tým zabraňuje možným zraneniam a úrazom počas behu, najmä v oblasti bokov, hamstringov, kolien, lýtok, Achillovej šľachy a chodidiel. Pravidelným cvičením jogy sa taktiež urýchľuje regenerácia po výkonoch.

Väčšina bežcov tiež dýcha veľmi plytko a len do hrudníka. Joga učí dýchať zhlboka tzv. plným jogovým dychom, čo pomáha zvyšovať kapacitu pľúc. Plný jogový dych pozostáva z troch typov dýchania – abdominálne, kostálne a klavikulárne.

Joga vás spraví silnejšími, hoci tomu na začiatku nebudete chcieť veriť. Vyskúšajte však navštíviť hodinovú lekciu vinyasa alebo power jogy a zistíte, že fyzická stránka jogy predstavuje kardio, posilňovanie s vlastnou váhou a strečing v jednom.

Natarajasana. Pokročilá a hlboká asana, ktorá posilňuje a strečuje celé telo, zrýchľuje metabolizmus, zlepšuje držanie tela, rovnováhu, trávenie, uvoľňuje stres a napomáha proti depresii.
legíny: YOGIness

Vďaka joge dosiahnete svoje ciele rýchlejšie, pretože joga nie je len o fyzickom cvičení. Joga trénuje a utišuje myseľ, dáva priestor duchovnému rastu a rozpúšťa ego. Chorobná súťaživosť u bežcov často zabíja radosť z behu samotného alebo ich donúti s behom úplne skončiť, pretože majú pocit, že sa nikam neposúvajú. S jogou sa stanete silní a flexibilní nielen fyzicky, ale aj mentálne.

Ak si stále nie ste istí, ale obdivujete fantastického ultrabežca Scotta Jureka tak vedzte, že aj on pripisuje veľkú časť svojho úspechu práve joge a meditácii. Vďaka nim totiž našiel rovnováhu medzi intenzívnymi tréningami, kompetitívnou stránkou behu a pokorou. Joga vedie k celkovej harmónii tela, mysle a vedomia.

JOGA NIE JE (LEN) STREČING

Mnohí športovci či nešportovci si uvedomujú, aké je zdravé pravidelne si „naťahovať telo“. Robíme to predsa intuitívne hneď po zobudení alebo keď dlho sedíme pri počítači. Jogu tak chápeme ako zostavu nejakých strečingových polôh, ktorým sa samozrejme v ďalších dieloch budeme veľmi podrobne venovať. Avšak nemenej zaujímavé sú dychové a duchovné cvičenia vrátane meditácie, ktoré tiež patria do systému jogy.

Možno si teraz niektorí z vás aj nahlas odfrkli, ale skúste mať otvorenú myseľ a dajte šancu niečomu novému. Joga nie je náboženstvo ani sekta. Ak to s ňou budete myslieť vážne, môže sa stať, že bežecké traily vám prídu ešte krajšie, budete sa cítiť ľahší a začnete sa na svet opäť pozerať očami dieťaťa. Čo už len na tom môže byť zlé? 🙂

S týmto sa s vami zatiaľ lúčim. V ďalšom dieli si povieme niečo o filozofii, základných stupňoch a druhoch jogy a tiež si ukážeme, akú výbavu potrebujete a ako vôbec začať s jogou.

Použitá výbava: legíny YOGIness

 

1565 Celkovo prečítané 9 Dnes prečítané

Komantáre

komentárov