Bokami Západných Tatier: Prvý deň

Ako som už sľúbil v predošlom príspevku, že ak prežijem, tak bude článok, tak som to aj prežil a zážitky zo slovenskej Pierra Menta sú na svete.
Na začiatok zopár údajov. Bokami Západných Tatier znamená skialpinistický závod dvojíc, 3dni, 3etapy, 60km, 6000 nastúpaných výškových metrov a 170 súťažiacich zo štyroch krajín.

1.deň Bokami západných tatier

V piatok ráno pred siedmou nasadám do auta ku mojim priateľom z Turca a vyrážame na Liptov, do Bobrovca pod Západné Tatry. Po príchode na miestne futbalové ihrisko sa stretávame a zvítame s ďalšími známymi a kamarátmi, na prezentácii vyfasujeme štartové čísla, informácie o tom kde sa ubytujeme na najbližšie tri dni a na pamiatku dostávame taktiež upomienkový predmet.

Bokami západnych tatier: Chalani z Martina pri registrácii
Bokami Západnych Tatier: Chalani z Martina pri registrácii

Mám doma ďalší vak Dynafit na lyžiarky 🙂 Po vybavení týchto náležitostí a dôležitostí nasleduje výklad trate ako aj oznámenie povinnej výstroje na daný deň. Keďže sa trať kvôli snehovým podmienkam o kúsok skrátila a vynechávame Sivý vrch s technickejšími pasážami, cepín a sedací úväz so slučkami a karabínami môžeme nechať vo veľkom batohu s osobnými vecami, ktorý poputuje pristaveným mikrobusom na Zverovku na Orave kde budeme ubytovaní. Prebalení a navlečení v pretekárskych kombinézach nastupujeme do pristavených autobusov a mikrobusov a tie nás už za chvíľu vezú na začiatok prvej etapy v Bobroveckej vápenici. Z autobusu v danú chvíľu vystúpi asi najviac skialpinistov na meter štvorcový v celej Európe a presunú asi 500m ďalej ku chate Ďumbier.

Bokami západnych tatier: Najväčší počet skialpinistov ma metri štvorcovom metri
Autobusom na štart, najväčší počet skialpinistov ma metri štvorcovom

Pár minút pred desiatou to tu už vrie a my sa tlačíme pred štartovacou bránou a pretek Bokami západných tatier môže začať. Posledné pokyny medzi dvojicami „neprepáliť začiatok, ani sa nenechať zavrieť vzadu“ poprípade medzi súpermi „nepúšťaj si to dole moc rýchlo, mysli na to, že máš doma malé deti“ a podobné podpichovačky. Každý by rád dosiahol najlepšiu pozíciu, ale tu je to myslené všetko v rámci srandy.

Desať hodín ostrý štart! Masa 170 pretekárov sa rozbieha s lyžami na batohoch do lesa, kde nás čaká asi 500m po ihličí, až po prvý sneh na zvážnici. Tu pripíname lyže a ženieme sa na náš prvý dnešný vrchol. Ani sme sa nenazdali a už strhávame pásy na Babkách a púšťame sa do prvého dnes hádam aj najľahšieho zjazdu. Toto bolo rýchle a už zas lepím pásy a stúpame do výšľapu druhého. Počasie je úchvatne, slnko svieti, dnes je aj zatmenie, ale my to moc nevnímame, horúčavu zmierňuje vetrík, nádherné pohľady na Západné Tatry.

Bokami západnych tatier: počasie je peckové
Sivý vrch a Ostrá v pozadí: počasie je peckové

To ťažšie prišlo neskôr. Keď sme sa konečne vyhrabali na Ostrú nasledoval jeden z ťažkých zjazdov pomedzi kosodrevinu a stromy do Bobroveckej doliny. Dojazd na kontrolu už bol miernejší a nastal čas nalepiť tretí krát. Nie moc strmou dolinou popri Bobroveckých plesách bol čas trošku vydýchnuť, tepy klesli a našla sa chvíľa aj na pár fotiek.

Bokami západnych tatier: Valíme do sedla
Záver Bobroveckej doliny

V kotline pod Brestovou svah začal opäť stúpať a po niekoľkých serpentínach išli lyže opäť na batoh a ďalší výšľap priamo medzi skaly na Grapy.

Bokami západnych tatier: Stúpanie hore kopcom bez mačiek
Bokami Západnych Tatier: Výšľap strmím žľabom bez mačiek

Aj keď bol výstup strmí, nohy si tu aspoň na chvíľu oddýchli od lyží. To už sme sa dostali prvý krát na hlavný hrebeň, prešli kúsok na pásoch a nasledoval predposledný, pre mňa najkrajší zjazd v ten deň. Všetko zatiaľ išlo hladko s úsmevom a ten sa stupňoval, keď som vedel, že nás dnes čaká posledný kopec a už len zjazd do cieľa. Na vrchole Brestovej nás čakalo prekvapenie. Pretekárov prišlo povzbudiť mnoho kamarátov a vytvorili atmosféru akú poznáme z videí na Pierra Menta. Oplatí sa zažiť.

Bokami západnych Tatier: Atmosféera povzbudzujúcich kamarátov ako na Piera Mente
Bokami západnych Tatier: Atmosféera povzbudzujúcich kamarátov ako na Pierra Mente

My sme sa však moc nebavili, strhli sme posledný krát pásy a hurá do posledného zjazdu do Salatínskej doliny. Lyžovačka bola ťažká, ale s vidinou konca sme dali do toho všetko a onedlho sme boli na hornej stanici lanovky v stredisku Zverovka – Spálená. Konečne cieľ, povedal som si. 20km a 2000vm dá zabrať každému.

Bokami západnych tatier: Cieľová línia
Bokami Západných Tatier: Cieľová rovinka

Nám už len skontrolovali povinnú výstroj, napili sme sa čaju a po zjazdovke zlyžovali dole na Zverovku. Tu sme sa polovica ubytovali na chate Zverovka a druhá časť štartového poľa na chate Primula. Rýchlo sme sa umyli, prezliekli a posadali na slnečnú terasu s pivkom v ruke. Opretí na lavičkách sme sa cítili ako v Aspene, alebo aspoň minimálne tak dobre ako na Chlebe 🙂 Nasledoval obed, voľný program, výsledky, výklad trate na ďalší deň, chutná večera a posedenia s priateľmi. A ako sa zhasli pred desiatou svetlá chaty, tak skončil aj náš prvý deň na Bokami Západných Tatier.

Pre celistvý obraz môžete vzhliadnúť video z Bokami západných Tatier traileríku.

Bokami Západných Tatier druhý deň

Netreba však zúfať lebo máme pre vás pokračovane Bokami Západných Tatier, druhý deň.